(044) 279 85 78
cntbhp@gmail.com

"У нас надзвичайно високий експортний потенціал"

Бизнес.-04.03.2019

З виконувачем обов’язків міністра аграрної політики та продовольства України Максимом Мартинюком БІЗНЕС поспілкувався буквально за кілька днів до оголошення про його відставку. В інтерв’ю він розповів про актуальні проблеми вітчизняного агропромислового комплексу: просування нашої продукції до Євросоюзу, проблеми й успіхи аграрного експорту, позицію міністерства щодо мораторію на відкриття земельного ринку та пріоритети фінансування АПК на державному рівні. Звичайно, що напередодні публікації матеріалу ми поцікавилися в пана Мартинюка про причини його відставки

— Почнемо, напевне, з того, що цікавить усіх — ваша несподівана відставка. Що сталося?

— Я пішов за власним бажанням, уряд задовольнив мою заяву про відставку. Ніяких теорій змови за цим рішенням не стоїть.

— Поділіться своїми планами. Де ви продовжите працювати? Зокрема, з’явилась інформація, що ви йдете в політичний проект — це так?

— Я не можу поки говорити про майбутнє, зокрема й політичне.

Про відносини з ЄС

— 1 січня 2016 р. Україна відкрила свій ринок (без обмежень) для Євросоюзу. Проте ЄС “барикадується” обмеженнями та квотами. На це скаржаться навіть великі українські підприємці. Що робиться для зміни ситуації?

— Щоб зрозуміти реальну ситуацію, наведу деяку статистику. Торік Україна ввійшла до Топ-5 найбільших експортерів аграрної продукції до ЄС. Якщо 2013 р. частка ЄС у географічній структурі аграрного експорту становила 27,4%, то зараз — 33,5%. Стосовно квот: слід розуміти, що це дзеркальна історія. Україна просить відкрити для неї ринок ЄС і європейські виробники просять відкрити його навзаєм. Щоразу, коли ми говоримо про збільшення квот на певну продукцію та створюємо можливості для окремої підгалузі чи сегмента українського агровиробництва, маємо розуміти, що натомість нас попросять відкрити можливості й для європейських компаній та створити складніші умови для наших виробників в різних секторах економіки. В обмін на збільшення квот на курятину чи мед надійде пропозиція підвищити квоти на томати або продукти легкої промисловості тощо. Тому держава має вести виважену політику в питаннях експорту. Ця думка не є популярною серед вітчизняних агровиробників, але наша агропродукція конкурентніша за співвідношенням “ціна — якість”, ніж європейська. Зокрема, завдяки цьому Україна потужно представлена на ринку ЄС. Щоб переконатись у цьому, зверніть увагу на протести польських фермерів. Одна з їхніх вимог — обмеження доступу української продукції, оскільки, на думку поляків, вони потерпають від конкуренції. Європейський ринок — великий і головне — платоспроможний. Звісно, ми орієнтуємося й на азійські ринки тощо, але за своєю насиченістю та платоспроможністю європейський значно їх випереджає. Із вичерпанням квот експорт до ЄС не зупиняється. Ми можемо завозити товари й на загальних підставах — за загальним оподаткуванням й розмитненням. Наприклад, наша квота меду була 5 тис.т (зараз збільшується до 7 тис.т), але український експорт меду до ЄС складав 30 тис.т. Тобто приблизно до 14 січня ми вибирали квоту в 5 тис.т безмитного ввозу, а потім ще п’ять разів поставляли таку ж кількість на загальних підставах. Безмитні квоти — це добре, але вони не є панацеєю для доступу на ринок ЄС.

— Отже, наші виробники безпідставно жаліються на труднощі при виході на ринки ЄС?

— Колись була реклама, слова якої можна застосувати до вітчизняних експортерів: “Більшого вимагай!”. Тобто все добре, але хочеться ще краще. Міністерство над цим працює.

www.business.ua/

 

Добавил: CNTB, 06.03.2019, в категорию Дайджест