(044) 279 85 78
cntbhp@gmail.com

Навіть якщо війна закінчиться завтра, хвиля високих цін у світі буде ще 3-5 років – Микола Сольський

UkrAgroConsult.- 14.04. 2022

Як вивезти 20 мільйонів тон зерна без портів і чому це проблема №1, на скільки років нам вистачить запасів по базових продуктах та яких імпортних продуктів побільшає в українських магазинах в інтерв’ю Миколи Сольського.

В перші дні після повномасштабного наступу Росії на Україну полиці з продуктами в магазинах дуже швидко спорожніли. Панічні закупки прокотились всією країною, що зафіксував і один з головних індикаторів рівня переляку в суспільстві – дефіцит гречки. Триває 50-й день і питання продовольчої безпеки, схоже, відійшло на другий план. Принаймні, у містах, де немає активних бойових дій. У Мінагрополітики, яке керує ці питання, зараз інші турботи – як вивезти з України сільгосппродукцію без працюючих портів. Зараз в країні значний надлишок олії та зерна. Останнього близько 20 млн тон, а залишки пшениці – удвічі більше від внутрішньої потреби.Для власників аграрного бізнесу з великими запасами зерна – це неабиякий виклик. Певні логістичні ланцюги уже працюють до кордонів Польщі, Румунії та Угорщини, але шийка експортних шляхів все одно занадто вузька, а бажаючих чимало.Напередодні ЕП поговорила про це з керівником міністерства Миколою Сольським, якого Рада призначила на посаду через місяць після війни. Попередній голова Мінагро Роман Лещенко залишив свою посаду, як він заявив, через хворобу.За даними співрозмовників ЕП, на призначенні Сольського міністром наполіг саме Володимир Зеленський. Хоча ще якихось півроку назад керівництво фракції “Слуги” планувало звільнити Сольського з посади голови комітету. У нього чималий досвід в сільськогосподарському бізнесі і йому не потрібен час на “розкачку”, враховуючи, що він і так із самого початку був включений у всі процеси.

— Як зараз Мінагро працює. На яких основних напрямках роботи ви зосереджені? — Передусім, питання, яке займає 80% часу – це вирішення того, як вивозити зерно зараз з України. До війни в місяць було близько 5 млн тонн експорту через українські порти. Наразі порти в Одесі, Миколаєві із зрозумілих причин не можуть працювати, а кудись вивозити треба. Є 20 мільйонів тонн ще торішнього врожаю, які треба було вивезти цієї весни. Це, по-перше, гроші для аграріїв. А гроші аграріїв – це нова посівна, орендна плата, і все решта. Крім того, через три місяці почнуться озимі – ячмінь, ріпак, пшениця. Навіть з урахуванням проблем, об’єм для експорту буде великий, а восени додасться кукурудза. Якщо порти не відкриються, ми і далі будемо вивозити через західні країни автотранспортом, залізницею та через дунайські порти баржами. Проте проблему це не вирішує, за березень ми вивезли лише 200 тисяч тонн. Ми, Мінінфраструктури, залізниця будемо намагатися завдяки зусиллям бізнесу, влади, переговорам з іншими країнами про спрощені транзити, вийти на півтора мільйона тонн у місяць. Але для цього ще потрібно дуже постаратися. Втім, ми маємо 20 млн тонн зерна на складах з минулого року, і, умовно, 30 млн тонн нового врожаю, який треба буде вивезти. Скільки років його треба буде вивозити тоді? І це при тому, що щороку буде з’являтися новий обсяг. Тому очевидно, що це проблема номер один.

— Залізниця  основний вид транспорту, яким вивозиться зерно? — Основний. В таких умовах і буде основний.

— Близько 20 мільйонів тонн зерна – це те, що є на складах, в портах і на кораблях? — Так, це приблизна оцінка того, що є в портах і на кораблях. Це новий врожай за винятком внутрішнього споживання. Воно десь на рівні 5-7 мільйонів, але по результатах сезону, можливо, частина цього обсягу також буде надлишковою, і піде на експорт.

 Це зерно переважно українських виробників чи іноземних трейдерів? — В порту в абсолютній більшості – це зерно трейдерів. На елеваторах – зерно і аграріїв, і трейдерів. Останні досить часто закуповували зерно на елеваторах і там залишали на зберігання.

— Тобто, більшість українських агровиробників уже отримала кошти за це зерно, і у них наразі є необхідний ресурс. — Частково – так, десь отримали повністю. Аграрії в більшості випадків реінвестують кошти, і це правильно. Тобто, хороший урожай, який був минулого року і непогані ціни, дозволив десь закрити борги, десь купити нове господарство, внести аванс на новий сезон за різні матеріали, оновити техніку. Хтось почав щось будувати, хтось вирішив елеватор робити, хтось сину купив Land Cruiser. Тобто, у них гроші не затримуються, і це, насправді, для економіки дуже добре. Це приклад висококонкурентної економіки, де кожен хоче щось нове робити постійно. Раніше Київська школа економіки робила дослідження, яке показало, що інфраструктурна оновленість серед усіх бізнесів була найвищою саме в агросекторі – 60-70% за рахунок самих підприємців. Тому, коли вони підійшли до сезону, десь вже були гроші витрачені, десь – сплачені за матеріали, які були на складах і які мали приїхати. Частина “сиділа” на товарі, який планували продати весною, щоб сіяти далі. Тоді і почалися проблеми

— Чи є проблеми з зерном, яке знаходиться на кораблях? Скільки його там і скільки часу воно може зберігатись в таких умовах? — Воно не розвантажується, і надалі знаходиться на кораблях. Там наразі 57 суден, в яких 1,25 млн тон – це зернові і олійні. Щодо термінів зберігання, я думаю, що навіть самі капітани в більшості випадків не знають, чи є з цим проблеми. Вони точно не планували, щоб це зерно знаходилось на кораблях тривалий час. Загалом все залежить від того, в якому стані трюми цих кораблів. Коли зерно лежить більше трьох місяців, то виникають проблеми, і частина вантажу може бути зіпсована. Залежить від стану суден.

Довідка Мінагрополітики. Якщо в березні 2021 року було експортовано агарної продукції на суму 1,86 млрд дол, то у поточному році показник зменшився до 842 млн дол, тобто у 2,2 рази. Зниження обсягів спостерігалось по більшості товарних груп, але найбільше постраждали основні експортні позиції – зернові культури та рослинні олії, перш за все соняшникова. Так, за березень 2021 року було вивезено 3,5 млн т зернових, наразі – лише 1,4 млн тонн. Причому даний показник міг би бути і гіршим, зважаючи що в нього увійшла частина обсягів, які фактично були експортовані ще у лютому, але формально були оформлені тільки в березні. Експорт олійних культур фактично залишився на минулорічному показнику у 60 млн дол. Однак дані поставки зумовлені нарощуванням експорту насіння соняшнику – з 2 до 23 тис т, який раніш перероблявся всередині країни.

Бесіда з новопризначеним міністром агарної політики та продовольства України Миколою Сольським

ukragroconsult.com/

Добавил: CNTB, 21.04.2022, в категорию Дайджест