(044) 279 85 78
cntbhp@gmail.com

І благо, і загроза

Урядовий кур'єр.-19.01.2018

 

Наприкінці 2017 року у Верховній Раді України зареєстровано законопроекти №7420 та два альтернативних — №74201 та №74202. Не вдаючись до аналізу відмінностей між ними, зауважимо головне: усі вони пропонують зменшити ставку ПДВ для сільгосппідприємств на виробництво певних видів харчової продукції. Це видається, з одного боку, слушним, адже наразі ставка ПДВ на аграрну продукцію становить 20%, що є важким тягарем для аграріїв і стимулює зростання цін.

Однак, як застерігає заві­дувач відділу фінансовокредитної політики Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», кандидат економічних наук Леонід Тулуш, запровадження такого заходу без належної оцінки усіх можливих економічних ефектів може порушити конкурентне середовище в аграрному секторі та призвести до небажаних наслідків. На його думку, ключовим питанням тут є формування переліку товарних позицій, щодо яких цей захід буде застосовано. Крім того, вважає вчений, необхідно запобігти значним втратам бюджетних надходжень, які є очевидними при зниженні ставки ПДВ. Отже, на першому етапі реалізації такої ідеї перелік продуктів, на які ставку ПДВ знизять, повинен бути мінімальним — інакше бюджетні втрати виявляться неприйнятними. З іншого боку, бажано не сформувати переваги окремим суб’єктам аграрного бізнесу при включенні їхньої продукції до переліку товарів, постачання яких оподатковуватиметься за пониженою ставкою. Крім того, слід враховувати й можливий негативний вплив новації на діяльність товаровиробників, зареєстрованих платниками ПДВ. Необхідно унеможливити випадки, коли вихідний ПДВ не покриватиме повною мірою суми вхідного, тобто виникатиме так зване дебетове сальдо з ПДВ. Останнє гарантовано матиме місце при виборі законопроекту №7420, зазначає експерт. За оцінками науковців Інституту аграрної економіки, під час ухвалення остаточного рішення щодо запровадження пониженої ставки на продукти харчування та сільгосппродукцію, що використовується під час їх виробництва, необхідно зважати й на мету такої новації. Це може бути як забезпечення доступності продуктів харчування для населення із низькими доходами, так і підтримка окремих напрямів діяльності, продукція яких потрапить до переліку з пониженою ставкою. Варто зауважити і на позитивному моменті: запровадження пониженої ставки ПДВ на продовольство мало б сприяти вирівнюванню умов господарювання між офіційною та «сірою» аграрною економікою. Адже представники останньої не сплачують ПДВ, внаслідок чого мають цінові переваги. Це є суттєвим чинником подальшої «тінізації» аграрного виробництва.

www.ukurier.gov.ua

 

Добавил: CNTB, 29.01.2018, в категорию Дайджест